Recenze: Ztracený svět v Podzemí

Díl: První
Přeložil: Zdík Dušek
České vydání: 344 stran, hardback
Nakladatelství: Fragment,  2008

Česká anotace: Vydejte se na dobrodružnou cestu do tajemného PODZEMÍ.
Čtrnáctiletý Will žije se svou rodinou v Londýně a spolu s otcem sdílí vášeň pro archeologické výkopy a pátrání po zmizelém světě pod zemí.
Když Willův otec při objevování podzemních chodeb náhle zmizí, rozhodne se ho Will se svým kamarádem Chesterem najít. Ve sklepě jejich rodinného domu objeví tajnou chodbu a brzy se ocitnou hluboko pod zemí, kde se skrývá temné a děsivé tajemství. Tam, kde by to nikdo nečekal, existuje utajený svět, kde žijí lidé pod krutou nadvládou. Will s Chesterem jsou zatčeni a uvězněni a čeká je vyhoštění do Hlubin, odkud se ještě nikdo nikdy nevrátil. Podaří se jim uniknout zpět na Povrch? Jaká další tajemství se skrývají v PODZEMÍ?
Nenechte si ujít světový bestseller, který zná již celý svět!

Will sdílí se svým otcem nejen zálibu v historii, ale také v archeologie a ve vykopávkách, při kterých je schopen strávit i celý den. Kopání, to je jeho! Nedá na něj dopustit. Nejlepší den je ten, který stráví se svým otcem v podzemí při objevování míst, kam spousty let nikdo nevkročil. A ještě lépe, kam vůbec nikdy nikdo nevkročil. Tak se jim jednou podaří prokopat do staré železniční stanice, která byla zavřená přes 130 let.
Jednoho dne však jeho otec beze stop zmizí. Pátrání policie nikam nevede, a tak se Will spolu se svým kamarádem Chesterem rozhodne, že začnou pátrat na vlastní pěst. Při jednom kopání objeví tunel ve sklepě jejich domu. A zjistí, že z něj vede výtahová šachta hluboko pod zem. Ovšem to, co se ze začátku zdá jako skvělé dobrodružství, se nakonec ukáže jako pěkně hororová zkušenost. Oba dva kluci jsou zajati, zjistí, že Willův otec byl vyhoštěn do Hlubin, a že vůbec s celou jeho rodinou je to úplně jinak. Will s Chesterem by se rád vrátili na povrch, nezdá se ale, že by měli podzemní lidé natolik zvůle, aby je propustili. Může se tak stát, že budou následovat Willova otce do Hlubin Země a na Povrch už se nikdy nevrátí…

To, co mě na knize okamžitě zaujalo, byla nápaditá obálka (zelená je moje nejoblíbenější barva), anotace slibující zajímavý a netradiční příběh, a také zjištění, že se na knize podíleli dva autoři. Což dle mého knize nejvíce uškodilo. Já sama jsem se setkala se sérií, kterou by psali dva autoři, pouze dvakrát – jednou to byla Kronika rodu Spiderwicků, které nemám co vytknout, podruhé Kronika prokletých zaklínačů, kde už by se nějaké mouchy našly, přesto nebylo nijak zvlášť poznat, že se na knihách podílely dvě osoby. A bohužel si nejsem jistá, jestli totéž dokážu říct i o sérii Podzemí.

Což o to, nápad je to rozhodně zajímavý. Kluk se dostane do světa pod zemí, o němž nemají lidé na povrchu ani tušení, a který má svá vlastní – mnohdy velice krutá – pravidla. Autoři se vydali na správnou cestu, bohužel hned zkraje špatně odbočili a již se jim nepovedlo na správnou cestu vrátit, byť by to tak ke konci mohlo vypadat.
Dá se říct že kniha byla rozdělena na dvě části – tu akční, a tu nudnou. A tyto dvě části se velice nespravedlivě střídaly – ta nudná část povětšinou převládala nad tou akční, a nedala jí možnost ukousnout si svého sousta. Snad se to snažili autoři vynahradit koncem, já už ale byla po těch bezmála 250ti stranách tak unavená, že jsem si ani ten konec nedokázala náležitě vychutnat tak, jak bych chtěla.
Nechci však knize pouze vyčítat, protože právě ty akční okamžiky byly důvodem, proč jsem nakonec knihu dočetla (tedy pokud pomineme fakt, že to byl recenzní výtisk, nebudu vám lhát). Chvíle, kdy Will se svým otcem či Chesterem kopali, byly opravdu zajímavé. Nemluvě o části, kdy se dostali do Podzemí a objevovali jeho pravidla. Tehdy jsem opravdu zatajovala dech.

Nehledě na nudné části totiž autoři stvořili opravdu neopakovatelný svět. Ve kterém bych sice nechtěla žít, zato mě velice baví o něm číst. Podzemní města mě fascinují. Jedním takovým jsem byla okouzlená i v knize Erilian od naší české autorky Terezy Janišové, proto jsem s otevřenou pusou hltala každé slovo, které se právě podzemního města zvaného Kolonie týkalo. A musím říct, že co se týče právě tohoto světa, odvedli autoři bravurní práci. A vůbec nevadí, že se v knize nachází spousta opisů.

Kromě popisu města se však autoři také vyřádili na rozmanitosti postav, kterých se za oněch 300 a něco stran mihne opravdu spousta. Nebudu je vyjmenovávat, abych vás nepřipravila o překvapení při četbě, nicméně jich byla opravdu spousta a každý si najde tu svou, kterou si oblíbí. Je však velká škoda, že právě tolik, kolik jich tam bylo, nedostalo žádný prostor a příběh se o nich zmínil jen okrajově, přestože sehráli nemalou úlohu.
A co se týče těch „hlavních“ postav, z nich jsem si ani tak neoblíbila Willa, jako spíš jeho kamaráda Chestera, který si chudák kvůli svému kamarádovi hodně vytrpěl. Vlastně jsem spíš chápala jeho chování, než to Willovo, který občas dělal rozhodnutí mimo mé chápání.

Když se teď nad knihou zamyslím s určitým časovým odstupem, musím knihu ohodnotit o něco lépe, než jak jsem měla prvně v plánu. Konec mi totiž opravdu vzal dech a pokud vydržíte i přes nelehké začátky, dostane se vám opravdu originálního příběhu.

Mé hodnocení: 7/10

- Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku
- Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství