pondělí 1. října 2012

Recenze: Labyrint

Autorka: Suou Kózuki
Přeložila: Kristýna Zezulová
České vydání: 192 stran, paperback
Nakladatelství: Zoner Press, 2011

Česká anotace: Do labyrintu iluzí a skutečností se může propadnout kdokoliv z vás. A jen vy sami zase dokážete posoudit, co je pravda a co jen pouhopouhý sen. V manze Labyrint na vás čeká šestice příběhů hrdinů ztracených v hrůzostrašném bludišti.Jen na vás bude záležet, jaký osud je nakonec potká…
Je život Asuky skutečný, nebo je to jen Satorův sen a představy? Jak daleko je stárnoucí královna krásy ochotná zajít, aby znovu získala ztracené mládí? Lhát se nemá. Ale je možné říkat vždycky pravdu? Co se stane, když se člověk nedokáže rozhodnout a nechá své volby na někom jiném. Jsou vaše vzpomínky skutečně jenom vaše? Čím člověk zaplatí za deset let absolutního štěstí? A kdo je tajemná dívka s různobarevnýma očima?
Labyrint je manga označovaná jako "hororová", avšak díky uhlazenému "holčičímu" stylu kresby a příběhy ani tak ne hororovými, jako spíš překvapujícími, vás sice bude při čtení mrazit, stejně tak ale se budete bavit. Příběhů je celkem šest a jsou spojeny jakousi japonskou obdobou Ďábla - krásnou mladou ženou s různobarevnýma očima, která se objevuje v každém příběhu ve správné chvíli, kdy nabídne postavám lákavou příležitost, která je však zničí - a na konci příběhu se stihne znovu objevit, aby jim tuto nemilou zprávu zopakovala.
Jednotlivé příběhy nutí člověka k zamyšlení, nakolik je skutečnost opravdu skutečností, a nakolik se dá zaměnit s iluzí. Postava ženy zároveň zobrazuje jakousi osudovost, kterou mají všechny postavy společné. Další aspekt, který všech šest povídek pojí, je moment překvapení, zejména se odehrávající na poslední straně, spolu s otázkou, která vám nasadí pořádného brouka do hlavy.
Co se týče samotných příběhů, ty zpracovávají jednou známé téma, které tu už bylo nebo naopak něco naprosto nového a originálního. Jako největší mínus knihy hodnotím první povídku, která celou mangu uvádí. Nebavila mě už při prvním čtení a při zopakování jsem si uvědomovala čím dál tím více souvislostí, které jaksi nedávaly smysl. Na druhou stranu se mi nejvíce líbila povídka poslední, která měla jakž takž dobrý konec, či povídka Lhářka a zákaznická karta, kdy hlavní postava právem doplatila na své chování.
Musím také ocenit, že autorka knihu na konci doplnila i o jakýsi "doslov", kdy popisuje, jak vlastně manga vznikla, jaké byly začátky, a také přímo jak vznikaly samotné příběhy.
O kresbě jsem již zmínila, že je spíše uhlazenější, než bývají kresby u obvyklých hororových mang, přesto je vidět, že je propracovaná - panely nejsou zahlcené, každá linka je tam, kde má být a výrazy tváří jsou stejně jako zbytek kreseb povedené. I díky těmto aspektům se manga velice dobře čte.
Celkově hodnotím mangu jako takovou "oddychovku". Bát se sice možná budete, ale ne tak, že byste se báli v noci oka zamhouřit. A když už nic jiného, alespoň se poučíte.

Mé hodnocení: 8.5/10

- Chtěla bych poděkovat nakladartelství Zoner Press za poskytnutí recenzního výtisku