úterý 6. listopadu 2012

Recenze: Děsivé splynutí - Vidím to, co vrah



Autor: Jill Hathaway
Série: Děsivé splynutí
Díl: První
Přeložila: Michaela Škultéty
České vydání: 272 stran, paperback
Nakladatelství: Fragment, 2012

Česká anotace: Středoškolačka Vee je normální dívka, která řeší problémy jako každý teenager. Kromě toho však trpí poruchou spánku, která způsobuje dočasné bezvědomí. Během tohoto stavu se Vee ocitá v těle jiných lidí a vidí jejich očima. Jednoho dne se ocitne v těle vraha, který má na svědomí smrt její nejlepší kamarádky. Tento čin zamaskoval jako sebevraždu. Brzy poté zemře další dívka a Vee se začne strachovat o svou mladší sestru.Stojí před rozhodnutím, zda pátrání ponechat na policii, nebo se do něj pustit na vlastní pěst. Dokáže vrahovi jeho vinu?




Co, proč a jak aneb Moje reakce:
Tato kniha mi více než co jiného ukázala, jak moc jsou přídavná jména přeceňovaná.

Trocha toho recenzování:
Vážně nerada to dělám, ale nezbývá mi, než vás v této recenzi zahrnout samou kritikou. Bohužel jsem však za těch bezmála tři sta stran nezaznamenala nic, co by si zasloužilo aspoň trochu mého optimismu a pochvaly. Takže to vezmu stručně a po bodech:

1. Přídavná jména. Jak jsem se již zmínila v Reakci, jsou přeceňovaná. A to hodně. Tato kniha je toho důkazem. Jill totiž dokáže do jedné průměrně dlouhé věty nacpat až 5 či 6 přídavných jmen za sebou. Jeden by se z toho i zbláznil.
2. Postavy. Tak šíleně ploché a nepropracované charaktery jsem už hodně dlouho nepotkala.
3. Přehnanost. Sebevražda, díky které měla zřejmě zhoustnout atmosféra, šla zcela mimo mě. A ani s odstupem dvou týdnů vlastně její význam nechápu.
4. Nevyužitý potenciál. Nápad s tím, kterak se Vee ocitá v tělech jiných lidí a vidí jejich očima, mohl mít velký potenciál, který však ve výsledku zůstal naprosto nevyužitý. Tak trochu mi tím kniha připomněla knihy od autorky L.J. Smith.
5. Ohraný koncept. Hlavní hrdinka má nejlepšího kamaráda, který je do ní zcela očividně zamilovaný. Ji to však nechává zcela chladnou a místo něj se zamiluje do nového kluka ve škole, který je naprosto nečekaně chytrý, milý, intelektuálně založený, samý sval a má ke všemu nešťastnou minulost.
6. Touha po odlišení hlavní postavy. Vee má růžové vlasy. Ano, růžové. Musela jsem si tu větu přečíst snad 5x,. než jsem jí skutečně uvěřila a i tak jsem se k ní v průběhu četby vracela. Ne, že bych na ně byla nějak vysazená... ale neseděly mi tam. Absolutně ne. A prostě jsem si nemohla představit vcelku normální holku s vlasy barvy cukrové vaty.
7. Ohraný koncept podruhé. Vee má nejhorší nepřítelkyni v bývalé nejlepší kamarádce a zatímco sama Vee je jasným středoškolským vyvrhelem, její mladší sestra je krásná a oblíbená roztleskávačka.
8. Atmosféra. Ne, vážně jsem se ani jednou nebála. Ne, vážně jsem ani na chvíli nepochybovala o tom, kdo je vrah (no dobře, tak chvilinku možná ano). A ne, vůbec mě konec nepřekvapil.
9. Ohraný koncept potřetí. Vee podezřívá svého nejlepšího kamaráda, o kterém nikdy neměla jediný důvod pochybovat. Přitom ohraný koncept č. 1 v podobě nového kluka jasně ukazuje k pravému pachateli.

Závěrečné hodnocení:
I kdybych odhlédla minimálně od poloviny toho, co jsem výše napsala, ani tak se na knihu nedokážu dívat jako na příjemnou oddechovku. Spíše než detektivní paranormal thriller, či co měla kniha být, mi připomínala epizodu ze seriálu Věřte, nevěřte. Neobjevilo se nic, co by mě překvapilo a já otáčela stránky pouze ze setrvačnosti. Ačkoliv je vidět, že autorka ještě není zcela vypsaná, ani to mi bohužel nebrání v ne příliš lichotivém hodnocení.

Mé hodnocení: 4/10

- Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment  za poskytnutí recenzního výtisku
- Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství
- Anotace i obrázek obálky byly použity ze stránek nakladatelství

2 komentáře:

  1. Věřte, nevěřte som milovala! 8D
    Aj tak by som si raz rada knihu prečítala, ale tie ohrané koncepty čo si vymenovala, mi už začínajú liezť krkom. Každá autorka to vie spracovať ináč a niekde mi to práve preto nevadí, ale keď chýba dotvorenie atmosféry, tak to dosť bije do očí...

    OdpovědětVymazat
  2. Hmm, tak jak to tak čtu, tak bych řekla, že si ji úplně dokážu představit. ;)Do čtení Vidím to co vrah se teda zrovna moc nepohrnu, takovéhle typy knih vážně nemusím. :P

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...